• slide image
    "Je kunt problemen niet oplossen met dezelfde denkwijze als waarmee ze zijn veroorzaakt" (Albert Einstein)
  • “Verandering kan alleen plaatsvinden indien het in het eigen belang is” (Ronald Hagénus)
  • "We hebben geen tijd om elkaar te begrijpen, maar nemen wel de tijd voor misverstanden……"
    (Thomas d’Ansembourg)
Contactgegevens
Ronald

Ronald Hagénus
Register- en rechtbank mediator
Regenboog 233
6661PP Elst
+31 6 520 471 30
info@hg-nus.nl

Algemene voorwaarden

Artikel 1 Definities

Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan HG-nus opdracht heeft verstrekt tot het verrichten van Diensten op het gebied van interim-management, organisatieadvies, coaching, mediation, en/of aanverwante werkzaamheden.

Coachee: De natuurlijke persoon die deelneemt aan een begeleidingstraject op het gebied van coaching, training, mediation of aanverwante werkzaamheden

Diensten: Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven of die voortvloeien uit, danwel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin des woords.

Overeenkomst: Elke afspraak tussen opdrachtgever en gebruiker tot het verlenen van Diensten door gebruiker ten behoeve van opdrachtgever.

 

Artikel 2 Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen HG-nus, interim-management, organisatieadvies, coaching, mediation en/of aanverwante werkzaamheden, hierna te noemen: “Gebruiker”, en een Opdrachtgever waarop Gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van opdrachtgever.
  3. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de medewerkers van Gebruiker en door hem ingeschakelde derden, die op welke wijze dan ook bij de dienstverlening door Gebruiker zijn betrokken.
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop­ of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
  6. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
  7. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
  8. Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

 

Artikel 3 Offertes en aanbiedingen

  1. Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
  2. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  3. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- , verblijf- en accommodatie-, verzend- en administratiekosten, alsmede inhuur van derden, tenzij anders aangegeven.
  4. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
  6. De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de offerte door Opdrachtgever als bedoeld in de laatste volzin van lid 1. Opdrachtgever en Gebruiker hebben ook een Overeenkomst gesloten indien Gebruiker een tussen Opdrachtgever en Gebruiker gemaakte afspraak schriftelijk bevestigt en de Opdrachtgever de juistheid daarvan niet binnen tien werkdagen of – als die termijn korter is – vóór aanvang van de werkzaamheden schriftelijk betwist.

 

Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst

  1. Iedere Overeenkomst leidt voor Gebruiker tot een inspanningsverplichting waarbij Gebruiker gehouden is zijn verplichtingen na te komen naar beste kunnen, met de nodige zorgvuldigheid en het nodige vakmanschap, volgens de maatstaven en richtlijnen zoals die gelden ten tijde van de uitvoering van de Overeenkomst.
  2. In alle gevallen waarin Gebruiker dat nuttig of noodzakelijk acht heeft hij het recht om – in overleg met Opdrachtgever – bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden of zich te laten bijstaan door derden.
  3. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst deugdelijk, volledig en tijdig aan Gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
  4. Indien door Gebruiker of door de door Gebruiker ingeschakelde derde(n) in het kader van de overeenkomst werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever, of op een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door gebruiker in redelijkheid gewenste faciliteiten.
  5. Indien voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden door Gebruiker een termijn is overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Overschrijding van de overeengekomen termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van Gebruiker op. Opdrachtgever kan om die reden de Overeenkomst dan ook niet ontbinden en heeft geen recht op schadevergoeding. Opdrachtgever kan bij overschrijding van de overeengekomen termijn wel een nieuwe, redelijke, termijn stellen waarbinnen Gebruiker de overeenkomst dient uit te voeren. Overschrijding van deze nieuwe termijn kan voor Opdrachtgever een grond opleveren voor ontbinding van de Overeenkomst.
  6. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever de gegevens aan Gebruiker ter beschikking heeft gesteld. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  7. Wanneer Gebruiker de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal Opdrachtgever in overleg met alle betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Gebruiker aanvaardt geen hoofdelijke aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor de uitvoering van de taak en de daarbij behorende werkzaamheden van de derde.
  8. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
  9. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  10. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
  11. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Gebruiker gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Gebruiker bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van Gebruiker op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
  12. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Gebruiker een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
  13. Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Gebruiker gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Gebruiker daardoor direct of indirect ontstaan.

 

Artikel 5 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

  1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst Gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Gebruiker kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
  2. Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Gebruiker kan worden gevergd.
  3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Gebruiker op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  4. Indien Gebruiker tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
  5. Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Gebruiker gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan. Voor afspraken die niet binnen 48 uur voordien worden afgezegd, wordt alle beschikbaar gestelde tijd in rekening gebracht.
  6. Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Gebruiker gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
  7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Gebruiker extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
  8. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Gebruiker vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Gebruiker op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
  9. Indien de Opdrachtgever een Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele reeds gemaakte kosten en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

 

Artikel 6 Overmacht

  1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Gebruiker of van derden daaronder begrepen. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen.
  3. Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  4. Voor zoveel Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

 

Artikel 7 Geheimhouding

  1. Gebruiker is, behoudens de eventuele verplichting die de wet dan wel een daartoe bevoegd overheidsorgaan op hem legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding tegenover derden van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van de Overeenkomst van Opdrachtgever of uit andere bron heeft verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door Opdrachtgever is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Gebruiker draagt er zorg voor dat deze verplichting ook wordt opgelegd aan eventuele werknemers of derden die door hem bij een opdracht worden ingeschakeld.
  2. Gesprekken, sessies en andere contacten die in welke vorm dan ook tussen Gebruiker en Coachee plaatsvinden, worden als strikt vertrouwelijk beschouwd. Gebruiker zal dan ook aan niemand, ook niet aan Opdrachtgever, enige mededeling doen over de inhoud en het verloop van deze contacten tenzij de Coachee hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.

 

Artikel 8 Betaling en incassokosten

  1. Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Gebruiker aangegeven. Gebruiker is gerechtigd om periodiek te factureren.
  2. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.
  3. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  4. Gebruiker heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
  5. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Gebruiker verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
  6. Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport Voorwerk II. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
  7. Ingeval er meerdere Opdrachtgevers zijn, is elke Opdrachtgever jegens Gebruiker hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het totale factuurbedrag in geval de werkzaamheden ten behoeve van al deze Opdrachtgevers zijn verricht.
  8. Te allen tijde kan aan de Opdrachtgever een voorschot worden gevraagd voor verrichte of te verrichten werkzaamheden of gemaakte danwel te maken onkosten. Gebruiker kan zijn werkzaamheden opschorten als geen voorschot ter dekking daarvan voorhanden is.
  9. Opdrachtgever verleent uitdrukkelijke toestemming aan Gebruiker om eventuele voor of van de Opdrachtgever ontvangen gelden te verrekenen met, of aan te wenden voor de betaling van hetgeen de Opdrachtgever aan Gebruiker verschuldigd is.

 

Artikel 9 Aansprakelijkheid

  1. Gebruiker is tegenover Opdrachtgever en/of Coachee slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Overeenkomst.
  2. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Gebruiker is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  3. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
  5. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  6. Gebruiker is niet gehouden tot vergoeding van indirecte schade geleden door Opdrachtgever c.q. Coachee, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.
  7. Gebruiker zal bij de inschakeling van derden (zoals adviseurs, deskundigen of dienstverleners) de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Gebruiker is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen jegens Opdrachtgever c.q. Coachee of voor eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo’n geval is Opdrachtgever verplicht de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en eventueel geleden schade op deze derden te verhalen.
  8. Indien Opdrachtgever en/of Coachee een eventuele vordering jegens Opdrachtnemer niet binnen 1 jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van het jaar te vervallen.

 

Artikel 10 Vrijwaring

  1. De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Gebruiker toerekenbaar is. Indien Gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Gebruiker zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Gebruiker, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Gebruiker en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

 

Artikel 11 Intellectuele eigendom

  1. Gebruiker is rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door hem – in het kader van de Overeenkomst – aan Opdrachtgever en/of Coachee verstrekte of – in het kader van deze Overeenkomst – gebruikte producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot testen, readers, rapporten, modellen, oefenmateriaal en computerprogramma’s.
  2. Opdrachtgever en/of Coachee mag/mogen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Gebruiker geen gebruik maken van deze producten, waarop Gebruiker rechthebbende is ten aanzien van de intellectuele eigendomsrechten, anders dan ten behoeve van deze opdracht.
  3. Gebruiker is gerechtigd om de door de uitvoering van de werkzaamheden verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht en mits niet te herleiden tot individuele Opdrachtgevers c.q. Coachees.

 

Artikel 12 Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft.
  2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
  3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

 

Artikel 13 Vindplaats en wijziging voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.
  2. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de rechtsbetrekking met Gebruiker.
  3. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.

 

 

image
Wat is Mediation?

FAQ: Alles over Mediation

Wat is Mediation? Wat is een Mediator? Wat doet een Mediator? Wat is de rol van de Mediator? Waarom een Mediator inschakelen? Voordelen van Mediation Nadelen van Mediation Hoe werkt Mediation? Wat kost een Mediator? De voorwaarden voor Mediation Wat doet een Mediator bij Scheiding? Wat doet een Mediator bij Arbeidsconflicten? Wat doet een Mediator bij Zakelijke Conflicten? Wanneer is Mediation mogelijk? Wat als het niet lukt om tot een oplossing te komen? Kwaliteit van de mediator  
  -----

Wat is Mediation?

Mediation is professionele bemiddeling bij een conflict. Met mediation kunt u op nette wijze uw conflict met de andere partij oplossen. Dit gebeurt met de hulp van een onafhankelijke mediator. Het grote verschil tussen een mediator en advocaten & rechters is dat de mediator geen standpunt inneemt, geen oplossingen bedenkt en geen beslissingen neemt. Dat doet u allemaal zelf, terwijl de mediator u begeleidt. Bij Mediation staan beide partijen dan ook altijd achter de uiteindelijke oplossing, want hier komt u zelf mee. Om wat voor soort conflict het ook gaat, zolang er van beide kanten de bereidheid bestaat om over een oplossing te onderhandelen, heeft mediation kans van slagen. [video width="1280" height="720" mp4="https://www.hg-nus-mediation.nl/wp-content/uploads/2014/07/rech-rvdr-20160818-idr75li1t-web-hd.mp4"][/video] Bij mediation gelden er twee belangrijke uitgangspunten: vertrouwelijkheid & geheimhouding en vrijwilligheid. Tijdens de mediation word er naast het vinden van een oplossing ook gewerkt aan het herstellen van het vertrouwen in elkaar. Alles wat tijdens de mediationgesprekken besproken wordt, valt onder de geheimhoudingsplicht die geldt voor alle deelnemers aan het gesprek. Daarnaast kunt u alleen aan mediation doen wanneer alle partijen vrijwillig meewerken. Mediation is een vorm van bemiddeling die is gebaseerd op vrijwilligheid. Juist daarom werkt mediation vaak goed om tot een oplossing te komen. -----

Wat is een Mediator?

Een mediator is iemand die professioneel bemiddelt tussen twee of meer partijen bij een conflict. Deze onafhankelijke en professionele bemiddelaar helpt u om samen tot een oplossing te komen. Een mediator is altijd neutraal en kiest geen partij. De mediator is een specialist in het begeleiden van onderhandelingen. Tijdens de mediation staan vrijwilligheid en zelf de beslissingen voor een oplossing nemen centraal. De mediator gaat samen met u en de andere partij op zoek naar een oplossing voor het probleem door u weer met elkaar te laten communiceren. Tijdens dit proces oordeelt de mediator niet. Conflicten/situaties waarbij u bijvoorbeeld een mediator kunt inzetten om tot een oplossing te komen, zijn een scheiding, een zakelijk conflict met werkgever/werknemer en een burenruzie. -----

Wat doet een Mediator?

Een mediator bemiddelt op onafhankelijke wijze tussen partijen. Op deskundige wijze biedt de mediator u bemiddeling aan om tot een oplossing van het probleem te komen, maar evengoed om weer op een normale manier met elkaar in gesprek te gaan. De mediator bevordert de communicatie tussen partijen, want alleen met open communicatie kan een conflict goed opgelost worden. Tijdens de mediation zet de mediator allerlei technieken in om tot een oplossing voor alle partijen te komen. Stap één is altijd het bewerkstelligen van een gezonde dialoog waarin deelnemers naar elkaar luisteren, pas daarna gaat de mediator over op de kern van het probleem. Wie bijvoorbeeld graag in goed overleg wil scheiden, kan een mediator inschakelen om het scheidingsproces te begeleiden. -----

Wat is de rol van de Mediator?

De rol van de mediator is altijd neutraal tijdens een mediationgesprek. Voorafgaand aan het gesprek informeert de mediator u telefonisch, per mail, of in een intakegesprek over het verloop van een mediation. Wanneer u kiest voor een intakegesprek zal deze afspraak gepland worden op een neutrale locatie. Met een kop thee of koffie op een rustige locatie bespreekt de mediator vervolgens de ins en outs van mediation met u. Na dit intakegesprek ontvangt u ook schriftelijk informatie van de mediator, zodat u die thuis nog eens rustig kunt doorlezen. Tijdens de mediation is de mediator een soort gespreksleider die open en eerlijke communicatie tussen beide partijen stimuleert. Op deze manier kunt u beiden op een prettige manier uw standpunt en argumenten uitspreken. Het is de rol van de mediator om u te begeleiden en regelmatig vragen te stellen om zo het juridische geschil en de belangen van beide partijen duidelijk op tafel te krijgen. Ondanks dat u bij mediation zelf tot een oplossing van het geschil dient te komen, kan de mediator wel suggesties doen als dit de voortgang bevordert. Als u uiteindelijk samen tot een oplossing bent gekomen, zal de mediator dit vastleggen in een zogeheten vaststellingsovereenkomst. -----

Waarom een Mediator inschakelen?

Mediation is geschikt voor allerlei soorten conflicten. In vergelijking met naar een rechter stappen, is mediation meestal sneller en ook zeker goedkoper. Ook is een mediator inzetten vaan een minder ingrijpende stap dan procederen. Wat de kosten betreft is mediation ook een optie waarmee u meer geld (en tijd) bespaart. Wie voor mediation wil kiezen om een geschil op te lossen, moet echter wel zeker weten dat beide partijen vrijwillig meewerken, vrijwilligheid is één van de belangrijkste voorwaarden voor mediation. In de meeste gevallen is het resultaat van mediation succesvol en is er een goede afloop. -----

Voordelen van Mediation

Mediation kent diverse voordelen, met name ten opzichte van een advocaat inschakelen bij een conflict. Wij hebben de belangrijkste voordelen van mediation voor u op een rij gezet:
  • Geschikt voor alle soorten conflicten;
  • Meestal sneller en goedkoper dan procederen;
  • Minder ingrijpend dan naar de rechter stappen;
  • Bevordert en verbetert allereerst de onderlinge relatie en communicatie;
  • U lost zelf het conflict op;
  • Beide partijen zullen zich kunnen vinden in de uitkomst;
  • Binnen het proces staan respect voor elkaar en open communicatie centraal;
  • Deskundige gesprekbegeleiding;
  • Ruimte voor creatieve oplossingen.
-----

Nadelen van Mediation

Ondanks de vele voordelen die mediation kent, zijn er ook nadelen. Zo is mediation gebaseerd op vrijwilligheid. Om mediation in te kunnen zetten bij uw conflict moeten alle partijen hier vrijwillig mee instemmen, anders werkt het niet. Evenals bij rechtspraak kost mediation ook geld (en tijd). Als achteraf blijkt dat toch niet alle partijen zich werkelijk voldoende willen inspannen om tot een oplossing te komen, dan is de mediation geld- en tijdverspilling. Een serieuze en actieve inbreng is een vereiste voor geslaagde mediation en als dat er niet inzit, is mediation geen optie. Daarnaast kan een mediator nooit een beslissing afdwingen en zal dit ook niet proberen. U moet zelf de knoop doorhakken en dat kan voor sommigen lastiger zijn dan een einduitspraak van de rechter. Tot slot dient u zich bij mediation ook in te leven in het standpunt van de andere partij, waardoor u zich niet enkel kunt focussen op uw eigen belangen en argumenten. Dit kan als vervelend ervaren worden. Het is dus belangrijk om, naast goed naar de ander te luisteren, ook te kunnen gunnen en los te kunnen laten. -----

Hoe werkt Mediation?

Mediation werkt op basis van vrijwilligheid en vertrouwelijkheid. Hierbij probeert u dus samen met de andere partij tot een oplossing te komen. Mediation bestaat uit gesprekken tussen u, de ander en de mediator van HG-nus Mediation, als onafhankelijke bemiddelaar. U zit samen aan tafel. De mediator is de gespreksleider en begeleidt het proces. Dit proces start met het ondertekenen van een overeenkomst, de mediationovereenkomst. Daarin staan de spelregels van mediation en waarover het conflict gaat. Het is niet gebruikelijk dat advocaten deelnemen aan de gesprekken, maar verboden is het niet. Als de andere partij ermee instemt, mag u een advocaat meenemen. Omgekeerd geldt hetzelfde, de andere partij mag ook een advocaat meenemen als u daarmee instemt. Bedenk daarbij wel dat het bij mediation niet draait om het juridische 'gelijk' maar om een voor iedereen aanvaardbare oplossing. Bij het eerste mediationgesprek vertellen de partijen hun kant van het conflict aan de mediatorom allereerst duidelijkheid te scheppen. De mediator bewaakt de structuur tijdens het gesprek en begeleidt het proces. Aan het eind van iedere bijeenkomst vat de mediator de voortgang samen. Als de kern van het probleem boven water is, kan het onderhandelen beginnen. In de onderhandelingsfase gaan betrokkenen onder leiding van de mediator constructief aan oplossingen werken. Aan het einde van de succesvolle mediation worden de gemaakte afspraken en de oplossing voor het probleem vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. U ondertekent deze overeenkomst allebei. Hiermee verklaart u dat u zich houdt aan de afspraken. Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond. -----

Wat kost een Mediator?

Het gemiddelde tarief van een mediator is € 150,- exclusief BTW. Het uurtarief bij HG-nus Mediation zit daaronder. De partijen die een mediator inschakelen betalen die kosten gezamenlijk. Doorgaans worden deze kosten gelijk verdeeld, maar de partijen kunnen onderling natuurlijk tot een andere oplossing komen. Gemiddeld duurt mediation tussen de 2 en 6 gesprekken van 2 uur, afhankelijk van het type conflict. Voor het mediationtraject begint, maakt u afspraken over de kosten en de verdeling daarvan. Ook wanneer mediation mislukt, moeten de gemaakte kosten aan de mediator worden betaald. Let wel: in de praktijk is het al gauw goedkoper een conflict via mediation op te lossen dan via de advocaat of rechter.

Te duur? Bijdrage in de kosten voor mediation mogelijk

Als u beneden een bepaalde inkomensgrens valt, komt u in aanmerking voor een bijdrage in de kosten voor mediation. Uw mediator bij HG-nus Mediation kan een aanvraag hiervoor doen bij de Raad voor Rechtsbijstand (dit heet: een toevoeging aanvragen). De Raad kent alleen een bijdrage toe, als het om een serieus conflict gaat. -----

De voorwaarden voor Mediation

Mediation is werken aan úw oplossing. De twee belangrijkste uitgangspunten van mediation zijn vrijwilligheid en vertrouwelijkheid. Dit zijn twee voorwaarden voor mediation die zelfs vastliggen in het MfN Mediationreglement. Verder zijn onderstaande voorwaarden van toepassing voor mediation:
  • Tijdens het mediationproces geldt een staakt-het-vuren voor andere acties en eventuele lopende procedures;
  • Vanuit een positieve benadering zetten beide partijen zich in om aan een oplossing te werken;
  • Wie spreekt namens een organisatie heeft voldoende mandaat om bindende afspraken te kunnen maken;
  • Alles wat we bespreken tijdens de mediation blijft vertrouwelijk, tenzij anders afgesproken onderling;
  • De afspraken die we maken zijn pas bindend als die in een schriftelijke overeenkomst aan het einde van de mediation zijn vastgelegd.
Mediation is echt een vorm van conflictoplossing waar u vrijwillig aan mee moet werken, niemand kan worden verplicht om aan een mediation mee te doen. Dankzij deze voorwaarde kunt u erop rekenen dat de partijen serieus willen proberen onderling een oplossing te vinden voor het probleem. -----

Wat doet een Mediator bij Scheiding?

Bij een scheiding zorgt de mediator ervoor dat u op een respectvolle manier uit elkaar kunt gaan en daarbij goede afspraken op papier krijgt. Iedere scheiding is maatwerk en iedereen heeft op een ander niveau behoefte aan begeleiding. De scheidingsmediator van HG-nus Mediation houdt een kennismakingsgesprek met u, waarna in totaal zo’n drie tot zes mediationgesprekken van maximaal 2 uur zullen volgen. In een afsluitend gesprek worden vervolgens alle opgestelde documenten ondertekend. Zaken die een mediator met u doorneemt of die de mediator voor u regelt wanneer u gaat scheiden, zijn de berekeningen van kinder- en partneralimentatie, het opstellen van het ouderschapsplan, scheidingsconvenant en de voorbereidingen voor het gemeenschappelijk verzoekschrift tot echtscheiding door de advocaat, het indienen van het verzoekschrift bij de Rechtbank door de advocaat en het inschrijven van de echtscheiding in het huwelijksgoederenregister van de Burgerlijke Stand door tussenkomst van de advocaat. Daarnaast kan er voor kinderen vanaf 12 jaar een oproep van de rechter komen om gehoord te worden. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen. -----

Wat doet een Mediator bij Arbeidsconflicten?

Wanneer u te maken heeft met een conflict met uw werkgever, werknemer of een collega medewerker, kan een mediator goed helpen uw arbeidsconflict op te lossen. De mediator zorgt ervoor dat u weer open met elkaar gaat communiceren om de arbeidsrelatie te herstellen. Het komt veel voor dat de beëindiging van het dienstverband de gekozen oplossing is. Als u dit eigenlijk niet wilt, kan mediation in ieder geval zorgen voor een verbetering van de onderlinge communicatie en daarmee wellicht voor het behoud van de samenwerking. Voorbeelden van arbeidsmediation zijn: maatwerk in re-integratie, groepsmediation en een verziekte werkhouding. -----

Wat doet een Mediator bij Zakelijke Conflicten?

Als er sprake is van een zakelijk conflict, dan kan een mediator hulp bieden bij het oplossen van dit zakelijk geschil. Bij een zakelijk geschil is er vaak sprake van strijdige belangen en dit kan, intern of extern, problemen veroorzaken. Het beslechten van een zakelijk conflict betekent vaak een breuk met uw klant, leverancier of partner. Probeer te allen tijde te voorkomen dat u het conflict te lang laat duren en de problemen voor u uitschuift. Het proces met advocaten of incassobureaus dat daarna kan volgen maakt het conflict vaak enkel explosiever. Mediation kan helpen om (vroegtijdig) het conflict te sussen en om duidelijke afspraken te kunnen maken waar beide partijen achterstaan. Met ondersteuning van HG-nus Mediation kan een zakelijk conflict vaak beter, sneller en met een goedkoper resultaat worden opgelost dan met andere pogingen. Voorbeelden van zakelijke conflicten zijn: aandeelhoudersconflicten, de splitsing van een maatschappij, bedrijfsovername, een internationaal conflict en een langlopend huurgeschil. -----

Wanneer is mediation mogelijk?

Bij mediation komt u samen met de wederpartij tot een oplossing. Het gaat er daarbij minder om wie er juridisch 'gelijk' heeft, maar om een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. Zolang er van beide kanten bereidheid bestaat om naar een oplossing te zoeken, heeft mediation kans van slagen. -----

Wat als het niet lukt tot een oplossing te komen?

Lukt het helemaal niet om er via mediation uit te komen, dan kan de zaak altijd nog worden voorgelegd aan de rechter. Het kan natuurlijk ook zijn dat de kwestie voor een deel via mediation wordt opgelost, maar op een of meer onderdelen een beslissing van de rechter nodig is. Bijvoorbeeld over de verdeling van uw bezittingen, terwijl u binnen de mediation wel tot afspraken over de kinderen bent gekomen. De gesprekken die tijdens de mediation zijn gevoerd blijven bij de juridische procedure buiten beschouwing, om u en de ander de ruimte te geven vrijuit te praten en open met elkaar te onderhandelen. Tijdens het laatste gesprek wordt afgesproken welke informatie en stukken mogen worden ingebracht bij de juridische procedure. -----

Kwaliteit van de mediator

Alle bij de Raad voor Rechtsbijstand ingeschreven mediators staan ingeschreven in het kwaliteitsregister van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). Zo ook uw mediator bij HG-nus Mediation. Daarnaast is hij, naast bedrijfskundige, ook zeer ervaren en succesvol. Heeft u een klacht over een mediator die betrekking heeft op de mediation, dan kunt u zich richten tot de MfN. Ronald Hagénus is als mediator onder andere werkzaam in Arnhem, WageningenNijmegen, Doetinchem, Elst, Lingewaard, Bemmel en Huissen.
image
Echtscheiding?

Ga direct naar..

Mediation bij Scheidingen Het Ouderschapsplan Scheiden met Kinderen Echtscheidingsconvenant Alimentatie Wanneer gescheiden? Gaat u scheiden of overweegt u om te gaan scheiden? Echtscheiding is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een leven. Het kost je veel energie om de scheiding in je leven in te passen en te wennen aan je nieuwe situatie. Er zijn praktische problemen die moeten worden opgelost en juridisch moet de echtscheiding goed geregeld worden.
Tegelijk moet je misschien je kinderen opvangen, je woonsituatie regelen en afspraken maken, bijvoorbeeld over alimentatie en wat er met het huis en de spullen moet gebeuren. -------

Mediation bij Scheidingen

Iedere scheiding is maatwerk. Echtscheiding, geregistreerd partnerschap, samenwoners (met of zonder samenlevingscontract), etc.. Sommigen zijn er zo uit. Anderen hebben wat meer begeleiding nodig om de gesprekken op gang te helpen. Ook de details verschillen. Maar dit is wat u ongeveer kunt verwachten bij een scheiding:
  • kennismakingsgesprek;
  • drie tot zes mediationgesprekken van maximaal 2 uur;
  • afsluitend gesprek;
  • berekeningen van kinder- en partneralimentatie;
  • opstellen ouderschapsplan;
  • opstellen scheidingsconvenant;
  • opstellen gemeenschappelijk verzoekschrift tot echtscheiding door de advocaat;
  • indienen van het verzoekschrift bij de Rechtbank door de advocaat;
  • voor kinderen vanaf 12 jaar een oproep van de rechter om gehoord te worden;
  • het inschrijven van de echtscheiding in het huwelijksgoederenregister van de Burgerlijke Stand door tussenkomst van de advocaat.
-------

Ouderschapsplan

Het ouderschapsplan is een regeling waarin ouders die uit elkaar gaan, afspraken maken over hun minderjarige kinderen. Het ouderschapsplan is wettelijk verplicht voor:
  • gehuwde en geregistreerde ouders (met of zonder gezamenlijk gezag);
  • samenwonende ouders met gezamenlijk gezag.
De zorgregeling of omgangsregeling is onderdeel van het ouderschapsplan. Ouders met gezamenlijk ouderlijk gezag spreken een zorgregeling af. Deze regeling bevat afspraken over hoe ouders de zorgtaken en opvoedingstaken verdelen. Als één ouder gezag heeft, spreken de ouders een omgangsregeling af. De ouder zonder gezag is niet verantwoordelijk voor de zorg en opvoeding van het kind, maar heeft wel het recht om met het kind om te gaan. In het ouderschapsplan moeten in ieder geval afspraken staan over:
  • hoe u de zorg en opvoeding verdeelt (zorgregeling) of de omgang met de kinderen regelt (omgangsregeling);
  • hoe u elkaar informatie geeft over belangrijke onderwerpen, bijvoorbeeld over de schoolkeuze;
  • de kosten van de verzorging en opvoeding (kinderalimentatie).
U mag ook andere afspraken in het ouderschapsplan vastleggen. Lukt het niet om samen een ouderschapsplan op te stellen, dan kunt u een mediator inschakelen om u daarbij te laten ondersteunen. De kosten van deze mediator zijn in principe voor rekening van de ouders. Minder draagkrachtigen kunnen echter aanspraak maken op een tegemoetkoming in deze kosten via de Raad voor Rechtsbijstand -------

Scheiden met kinderen, wat staat je dan te wachten?

Een (echt)scheiding met kinderen is heel anders dan een scheiding zonder kinderen. Jullie relatie met elkaar eindigt, maar jullie blijven voor altijd samen de ouders van jullie kinderen. Dat betekent dat jullie elkaar zullen blijven zien. Samen beslissingen zullen moeten nemen. Ook over vele jaren. Daarom is het juist voor ouders zo belangrijk dat jullie goed uit elkaar gaan. Dat jullie leren om eerlijke afspraken te maken. En regelingen te treffen waar jullie beide tevreden mee zijn. scheiden met kinderen Ook voor de ontwikkeling van jullie kinderen is het heel belangrijk dat jullie er samen goed uitkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat de relatie tussen ex-partners bepaalt, hoeveel last kinderen van een scheiding hebben (zie website Vila Pinedo). Hoe beter jullie met elkaar omgaan, hoe minder effect het heeft op hun welbevinden. Bij HG-nus Mediation staat het belang van de kinderen altijd centraal. HG-nus Mediation werkt daarom nauw samen met een kindercoach en desgewenst een kinderpsycholoog. Zij kunnen helpen om de wensen en verwachtingen van jullie kinderen boven tafel te krijgen. Deze informatie kan meegenomen worden bij de beslissingen die jullie nemen als ouders. -------

Echtscheidingsconvenant

Een echtscheidingsconvenant is een document waarin u en uw partner de afspraken vastleggen die u rondom de echtscheiding gemaakt heeft. Deze moet samen met het echtscheidingsverzoek bij de rechter worden ingediend. Onderwerpen die vaak in een echtscheidingsconvenant worden opgenomen zijn:
  • afspraken over de kinderen in het ouderschapsplan: hoofdverblijf van de kinderen, omgangsregeling, kinderalimentatie, etc.;
  • partneralimentatie;
  • afspraken over de verdeling van de inboedel;
  • afspraken omtrent de echtelijke woning;
  • afspraken over het verdelen van (spaar)geld;
  • afspraken over het pensioen.
Niet bij alle echtscheidingen worden een echtscheidingsconvenant opgesteld. U moet namelijk wel met uw huwelijkspartner tot overeenstemming over een aantal zaken kunnen komen. Soms gaat daar een intensieve en/of emotionele onderhandeling aan vooraf. U kunt om tot afspraken te komen ieder een advocaat inschakelen, maar goedkoper, sneller en beter kunt ook samen naar HG-nus Mediation contact opnemen. De ervaring leert dat een echtscheidingsprocedure een stuk sneller verloopt als beide partijen elkaar kunnen vinden en een aantal zaken kunnen regelen in een echtscheidingsconvenant. -------

Alimentatie

Alimentatie is een bijdrage in de kosten die iemand heeft om te kunnen leven. Het gaat om een bedrag dat u regelmatig krijgt of moet betalen. Als u niet genoeg inkomsten hebt om van te leven, kunt u alimentatie krijgen. U moet alimentatie betalen als u een onderhoudsplicht hebt voor een ex-partner of kind. En deze persoon heeft niet genoeg geld om van te leven, rekening houdende met de situatie gedurende de relatie. Wie heeft een onderhoudplicht en alimentatieplicht?
  • ouders voor hun kinderen;
  • getrouwde en geregistreerde partners;
  • ex-partners.
Ouders voor hun kinderen Ouders moeten voor hun kinderen de kosten van de verzorging en opvoeding betalen totdat de kinderen 18 jaar zijn. Daarna moeten ouders de kosten van levensonderhoud en studie betalen, totdat het kind 21 jaar wordt. Gaat u als ouders uit elkaar? Dan moet u nog steeds samen de kosten voor uw kinderen betalen. U spreekt hier een regeling voor af. De ouder die de kinderen niet verzorgt betaalt meestal alimentatie voor de kinderen aan de verzorgende ouder. Dit moet totdat de kinderen 21 jaar worden. Het maakt niet uit of u het gezag hebt of niet. Is uw kind 18, 19 of 20 jaar en heeft het zelf genoeg geld om van te leven? Dan kunt u met uw kind overleggen om de alimentatie te stoppen. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u aan de rechter vragen of de alimentatie kan stoppen. Let op: ook als u geen ouder bent, maar wel samen met uw partner gezag hebt over zijn of haar kind, hebt u een onderhoudsplicht. Hebt u geen gezamenlijk gezag meer, bijvoorbeeld als u gaat scheiden? Dan hebt u nog steeds een onderhoudsplicht als niet-ouder. Deze duurt net zo lang als de tijd dat u samen het gezag had. Soms kan de rechter een langere periode vaststellen. Lees meer in het informatieblad ‘Gezag, omgang en informatie’. Een stiefouder heeft ook een onderhoudsplicht tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het maakt niet uit of u gezag hebt over het kind of niet. Belangrijk is wel dat het kind hoort bij het gezin van de eigen ouder en de stiefouder. Als u uit elkaar gaat, maakt het voor de onderhoudsplicht wel uit of u gezag hebt of niet. Gaat u uit elkaar en had u geen gezag? Dan hebt u geen onderhoudsplicht meer. Als u wel gezag hebt, hebt u dus nog wel een onderhoudsplicht. Getrouwde en geregistreerde partners Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan moet u elkaar onderhouden. U betaalt allebei voor de kosten van het huishouden. U kunt daar in de huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden andere afspraken over maken. Deze afspraken kunt u later nog veranderen. Dat moet u dan alleen of samen aan de rechter vragen. Ex-partners Als u officieel uit elkaar gaat, houdt de onderhoudsplicht niet op. Hebt u niet genoeg inkomsten? Dan moet uw ex-partner meestal alimentatie betalen. Dit moet totdat u met iemand anders trouwt of een geregistreerd partnerschap sluit. Ook als u gaat samenwonen met een ander alsof u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, stopt de alimentatie. HG-nus Mediation helpt u de alimentatie samen zodanig vast te stellen dat beide partijen tevreden zijn over de uitkomst, uiteraard binnen de daarvoor geldende wettelijke kaders. Maar er is veel mogelijk! Meer informatie over alimentatie treft u aan op de site van de Rijksoverheid. -------

Wanneer gescheiden?

Als er overeenstemming is bereikt over een echtscheidingsconvenant, kan de echtscheidingsprocedure snel afgerond worden. Er kan dan namelijk een echtscheidingsverzoek worden ingediend (vaak op gemeenschappelijke basis) met als bijlage het echtscheidingsconvenant. De rechter zal de afspraken die in het convenant staan dan bekrachtigen. Door de formele bevestiging van de rechter kunnen de afspraken in de toekomst zonder tussenkomst van een rechter worden afgedwongen, mocht er onenigheid ontstaan. Een voorbeeld: Jaap en Wendy gaan scheiden. Ze besluiten gezamenlijk een advocaat in te schakelen die voor hen een echtscheidingsconvenant opstelt. In dit convenant wordt vastgelegd dat Jaap 1.000 euro bruto per maand aan partneralimentatie aan Wendy zal betalen. Ook wordt er een omgangsregeling afgesproken voor hun zoontje Jasper. Via de rechtbank wordt een gemeenschappelijk echtscheidingsverzoek ingediend. De rechter spreekt de echtscheiding uit en bekrachtigt het echtscheidingsconvenant. Een aantal maanden na de echtscheiding krijgen Jaap en Wendy ruzie. Jaap vindt dat hij Jasper veel te weinig mag zien en stopt met het betalen van alimentatie. Door de bekrachtiging van het echtscheidingsconvenant kan Wendy zonder tussenkomst van de rechter een deurwaard Als de rechter de echtscheiding heeft bekrachtigd, moet dit besluit worden vastgelegd in het huwelijksgoederenregister waar het huwelijk of het geregistreerd partnerschap is vastgelegd. Als het gerechtelijk besluit daarin is opgenomen, pas dan is men formeel gescheiden of het geregistreerd partnerschap ontbonden. HG-nus Mediation begeleidt u natuurlijk tijdens dit gehele proces.
Kennismakingsgesprek
WhatsApp
06 520 471 30
info@hg-nus.nl