• slide image
    "Je kunt problemen niet oplossen met dezelfde denkwijze als waarmee ze zijn veroorzaakt" (Albert Einstein)
  • “Verandering kan alleen plaatsvinden indien het in het eigen belang is” (Ronald Hagénus)
  • "We hebben geen tijd om elkaar te begrijpen, maar nemen wel de tijd voor misverstanden……"
    (Thomas d’Ansembourg)
Terugbelformulier

Privacyverklaring

Privacyverklaring HG-nus Mediation

Hier vindt u de cookieverklaring

Dit is de privacyverklaring van HG-nus Mediation gevestigd aan de Regenboog 233, 6661 PP te Elst (hierna: de “mediator” of “wij”). Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van onze cliënten, potentiële cliënten en andere personen die onze website bezoeken of contact met ons hebben.

In deze privacyverklaring kunt u informatie vinden over hoe wij omgaan met persoonsgegevens. Als u na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen heeft over de wijze waarop wij omgaan met persoonsgegevens, als u gebruik wilt maken van uw in deze privacyverklaring genoemde rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”), of andere wet- en regelgeving over persoonsgegevens, of als u een klacht wilt indienen over het gebruik van uw persoonsgegevens kunt u contact met ons opnemen via telefoon: 06-52047130 of e-mail: info@hg-nus.nl . Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht of als u uw klacht liever niet bij ons indient, kunt u deze ook indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, via de website autoriteitpersoonsgegevens.nl.

De mediator is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens en zal daarbij de grootst mogelijke zorgvuldigheid betrachten en uiteraard de regels die voortvloeien uit de AVG naleven.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Mediationdossier

Indien u een opdracht aan de mediator verstrekt, verwerkt de mediator persoonsgegevens die u en de andere partij(en) in uw zaak aan de mediator verstrekken. Dit zijn in ieder geval uw contactgegevens zoals uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Verder gaat het om persoonsgegevens die relevant zijn voor het dossier. Afhankelijk van het onderwerp van de mediation kan het daarbij ook gaan om gevoelige en/of bijzondere persoonsgegevens.

Facturering

Indien u een opdracht aan ons verstrekt, verwerken wij ook gegevens die nodig zijn voor het sturen van facturen en verwerken van betalingen voor de diensten die de mediator verricht. Naast uw contactgegevens gaat het om uw bankrekeningnummer en eventuele andere betalingsgegevens.

Contact

Indien u contact met ons opneemt via het contactformulier op de website, per e-mail of via de telefoon verwerken wij de gegevens die u verstrekt. Het gaat dan om de contactgegevens die u aan ons verstrekt (naam, e-mailadres, telefoonnummer) en de reden waarom u contact met ons zoekt (bijvoorbeeld omdat u een vraag heeft).

Analyse Websitebezoekers

Ten slotte verwerken wij analytische gegevens over (de computer van) bezoekers van onze website, via functionele en tracking cookies die worden geplaatst als u de website bezoekt. Via deze cookies wordt (een deel van) het IP-adres van de bezoeker opgeslagen. Voor sommige cookies zal er voorafgaand aan het plaatsen van de cookies daarvoor toestemming worden gevraagd aan de bezoeker.

Voor welke doeleinden en op welke grondslag verwerken wij persoonsgegevens?

Mediationdossier

De mediator gebruikt de persoonsgegevens die u heeft verstrekt in het kader van een mediationopdracht om het mediationdossier te behandelen. Omdat het kan zijn dat er gevoelige en/of bijzondere persoonsgegevens verwerkt worden tijdens het mediationtraject (en dit van tevoren niet altijd duidelijk is), vragen wij u om toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken. U geeft deze toestemming door de mediationovereenkomst te tekenen. Als u deze toestemming niet geeft kunt u helaas geen gebruik maken van de diensten van de mediator, omdat de mediator de diensten niet kan uitvoeren zonder persoonsgegevens te verwerken die relevant zijn voor het dossier.

U heeft het recht om uw toestemming weer in te trekken. De mediator mag dan geen gegevens meer van u verwerken. De mediator kan vanaf het moment van intrekking van de toestemming geen diensten meer voor u verrichten, en zal het mediationdossier dan onmiddellijk moeten sluiten.

Facturering

De betalingsgegevens die u heeft verstrekt, gebruiken wij om werkzaamheden te factureren. Deze verwerking is noodzakelijk om de overeenkomst die u met ons sluit uit te voeren.

Contact

De contactgegevens die u aan ons verstrekt gebruiken wij om contact met u op te nemen indien nodig, bijvoorbeeld om een vraag te beantwoorden. Wij verwerken deze persoonsgegevens omdat dit noodzakelijk is voor de behartiging van ons gerechtvaardigd belang, namelijk het belang van het kunnen uitoefenen van onze werkzaamheden en het verkrijgen van nieuwe opdrachten.

Nieuwsbrief

Wij gebruiken uw e-mailadres verder om u af en toe een update te sturen over onze dienstverlening. Indien u een opdracht aan ons heeft verstrekt is er sprake van een zogenaamde “bestaande klantrelatie” en sturen wij u nieuwsbrieven op grond van ons gerechtvaardigd belang. Indien u niet eerder gebruik heeft gemaakt van onze diensten maar op andere wijze met ons in contact bent gekomen (zoals door het invullen van het contactformulier of het sturen van een e-mail met een vraag), zullen wij u om toestemming vragen om nieuwsbrieven aan u te versturen, en dit alleen doen als u daarvoor uw toestemming heeft verleend.

Analyse websitebezoekers

De gegevens die wij verzamelen over de bezoekers van de website worden enkel gebruikt om statistieken bij te houden over het bezoek aan de website (bijvoorbeeld om te kunnen zien welke pagina’s het meest worden bekeken). De gegevens worden geanonimiseerd bewaard. 

Binnen de website/webshop worden Google Analytics cookies gebruikt. Hiervoor is een bewerkersovereenkomst met Google gesloten in lijn met de AVG wetgeving. In dit kader is het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd voor uw privacy. De optie ‘gegevens delen’ in Google Analytics is uitgezet.

Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Mediationdossier

Wij bewaren het mediationdossier, en de persoonsgegevens die daarin zijn opgenomen, in beginsel gedurende twintig jaar nadat het dossier gesloten is, in verband met de maximale verjaringstermijn. In uitzonderingsgevallen bewaren wij een dossier langer dan twintig jaar, bijvoorbeeld indien de verjaringstermijn wordt gestuit of indien de mediator van mening is dat er een ander gerechtvaardigd belang is om het dossier langer te bewaren.

Administratie

Wij bewaren onze administratie, waaronder de facturen en andere bescheiden waarop de persoonsgegevens van partijen vermeld zijn, gedurende een periode van zeven jaar na afloop van het boekjaar om te kunnen voldoen aan de fiscale bewaarplicht.

Overige contactgegevens

Wij bewaren overige contactgegevens gedurende één jaar na het laatste contact, tenzij u eerder een verzoek bij ons indient om deze te verwijderen.

Analyse websitebezoekers

De gegevens over websitebezoekers worden twee jaar na het bezoek aan de website bewaard, dit zijn de standaardinstellingen van Google Analytics.

Met wie delen wij uw gegevens?

Uw gegevens worden opgeslagen in een digitaal dossier en kunnen voorkomen in e-mails die de mediator verstuurt of ontvangt, en worden daarmee opgeslagen (en dus verwerkt) door onze ICT provider. Met deze partij(en) heeft de mediator een verwerkersovereenkomst gesloten waarin minimaal eenzelfde niveau van veiligheid en vertrouwelijkheid is geregeld als u van ons mag verwachten.

Indien u, of een andere partij die betrokken was bij een mediation, een klacht tegen de mediator indient die betrekking heeft op de behandeling van een mediationdossier waarin uw persoonsgegevens staan opgenomen, kunnen uw persoonsgegevens worden verstrekt aan de Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM). Uw gegevens worden door beide instanties vertrouwelijk behandeld.

Wij verstrekken uw gegevens verder niet aan derden, tenzij wij op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht worden bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de advocaat ten behoeve de aanvraag gezamenlijk verzoek echtscheiding, de rechtbank en de Raad voor Rechtsbijstand of de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.

Hoe worden uw gegevens beveiligd?

Wij hebben passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik en ongeoorloofde toegang door derden. Bovendien verplichten wij onze ICT provider eveneens dergelijke passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen te treffen.   

Wat zijn uw rechten?

U heeft de volgende rechten:

  1. Het recht op inzage in uw persoonsgegevens en het ontvangen van een kopie daarvan.
  2. Het recht op rectificatie van uw persoonsgegevens indien deze niet juist of onvolledig zijn.
  3. Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking en/of – in bepaalde gevallen – het recht op beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
  4. In bepaalde gevallen: het recht om uw persoonsgegevens te laten wissen (‘recht op vergetelheid’).
  5. Het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm te verkrijgen en die gegevens aan een ander over te dragen.

Voor meer informatie over deze rechten en wanneer u die kunt uitoefenen: zie artikelen 15 tot en met 20 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

U kunt uw rechten uitoefenen door contact met ons op te nemen via het aan het begin van de privacyverklaring genoemde e-mailadres of telefoonnummer.

Wijzigingen

Er kan soms iets veranderen in de persoonsgegevens die wij verwerken of de toepasselijke regelgeving. In dat geval kunnen wij deze privacyverklaring aanpassen. Bij ingrijpende wijzigingen zullen wij een melding op de website plaatsen en u zo mogelijk per e-mail van de wijziging op de hoogte brengen.

Versie mei 2018

image
Wat is Mediation?

FAQ: Alles over Mediation

Wat is Mediation? Wat is een Mediator? Wat doet een Mediator? Wat is de rol van de Mediator? Waarom een Mediator inschakelen? Voordelen van Mediation Nadelen van Mediation Hoe werkt Mediation? Wat kost een Mediator? De voorwaarden voor Mediation Wat doet een Mediator bij Scheiding? Wat doet een Mediator bij Arbeidsconflicten? Wat doet een Mediator bij Zakelijke Conflicten? Wanneer is Mediation mogelijk? Wat als het niet lukt om tot een oplossing te komen? Kwaliteit van de mediator  
  -----

Wat is Mediation?

Mediation is professionele bemiddeling bij een conflict. Met mediation kunt u op nette wijze uw conflict met de andere partij oplossen. Dit gebeurt met de hulp van een onafhankelijke mediator. Het grote verschil tussen een mediator en advocaten & rechters is dat de mediator geen standpunt inneemt, geen oplossingen bedenkt en geen beslissingen neemt. Dat doet u allemaal zelf, terwijl de mediator u begeleidt. Bij Mediation staan beide partijen dan ook altijd achter de uiteindelijke oplossing, want hier komt u zelf mee. Om wat voor soort conflict het ook gaat, zolang er van beide kanten de bereidheid bestaat om over een oplossing te onderhandelen, heeft mediation kans van slagen. [video width="1280" height="720" mp4="http://www.hg-nus-mediation.nl/wp-content/uploads/2014/07/rech-rvdr-20160818-idr75li1t-web-hd.mp4"][/video] Bij mediation gelden er twee belangrijke uitgangspunten: vertrouwelijkheid & geheimhouding en vrijwilligheid. Tijdens de mediation word er naast het vinden van een oplossing ook gewerkt aan het herstellen van het vertrouwen in elkaar. Alles wat tijdens de mediationgesprekken besproken wordt, valt onder de geheimhoudingsplicht die geldt voor alle deelnemers aan het gesprek. Daarnaast kunt u alleen aan mediation doen wanneer alle partijen vrijwillig meewerken. Mediation is een vorm van bemiddeling die is gebaseerd op vrijwilligheid. Juist daarom werkt mediation vaak goed om tot een oplossing te komen. -----

Wat is een Mediator?

Een mediator is iemand die professioneel bemiddelt tussen twee of meer partijen bij een conflict. Deze onafhankelijke en professionele bemiddelaar helpt u om samen tot een oplossing te komen. Een mediator is altijd neutraal en kiest geen partij. De mediator is een specialist in het begeleiden van onderhandelingen. Tijdens de mediation staan vrijwilligheid en zelf de beslissingen voor een oplossing nemen centraal. De mediator gaat samen met u en de andere partij op zoek naar een oplossing voor het probleem door u weer met elkaar te laten communiceren. Tijdens dit proces oordeelt de mediator niet. Conflicten/situaties waarbij u bijvoorbeeld een mediator kunt inzetten om tot een oplossing te komen, zijn een scheiding, een zakelijk conflict met werkgever/werknemer en een burenruzie. -----

Wat doet een Mediator?

Een mediator bemiddelt op onafhankelijke wijze tussen partijen. Op deskundige wijze biedt de mediator u bemiddeling aan om tot een oplossing van het probleem te komen, maar evengoed om weer op een normale manier met elkaar in gesprek te gaan. De mediator bevordert de communicatie tussen partijen, want alleen met open communicatie kan een conflict goed opgelost worden. Tijdens de mediation zet de mediator allerlei technieken in om tot een oplossing voor alle partijen te komen. Stap één is altijd het bewerkstelligen van een gezonde dialoog waarin deelnemers naar elkaar luisteren, pas daarna gaat de mediator over op de kern van het probleem. Wie bijvoorbeeld graag in goed overleg wil scheiden, kan een mediator inschakelen om het scheidingsproces te begeleiden. -----

Wat is de rol van de Mediator?

De rol van de mediator is altijd neutraal tijdens een mediationgesprek. Voorafgaand aan het gesprek informeert de mediator u telefonisch, per mail, of in een intakegesprek over het verloop van een mediation. Wanneer u kiest voor een intakegesprek zal deze afspraak gepland worden op een neutrale locatie. Met een kop thee of koffie op een rustige locatie bespreekt de mediator vervolgens de ins en outs van mediation met u. Na dit intakegesprek ontvangt u ook schriftelijk informatie van de mediator, zodat u die thuis nog eens rustig kunt doorlezen. Tijdens de mediation is de mediator een soort gespreksleider die open en eerlijke communicatie tussen beide partijen stimuleert. Op deze manier kunt u beiden op een prettige manier uw standpunt en argumenten uitspreken. Het is de rol van de mediator om u te begeleiden en regelmatig vragen te stellen om zo het juridische geschil en de belangen van beide partijen duidelijk op tafel te krijgen. Ondanks dat u bij mediation zelf tot een oplossing van het geschil dient te komen, kan de mediator wel suggesties doen als dit de voortgang bevordert. Als u uiteindelijk samen tot een oplossing bent gekomen, zal de mediator dit vastleggen in een zogeheten vaststellingsovereenkomst. -----

Waarom een Mediator inschakelen?

Mediation is geschikt voor allerlei soorten conflicten. In vergelijking met naar een rechter stappen, is mediation meestal sneller en ook zeker goedkoper. Ook is een mediator inzetten vaan een minder ingrijpende stap dan procederen. Wat de kosten betreft is mediation ook een optie waarmee u meer geld (en tijd) bespaart. Wie voor mediation wil kiezen om een geschil op te lossen, moet echter wel zeker weten dat beide partijen vrijwillig meewerken, vrijwilligheid is één van de belangrijkste voorwaarden voor mediation. In de meeste gevallen is het resultaat van mediation succesvol en is er een goede afloop. -----

Voordelen van Mediation

Mediation kent diverse voordelen, met name ten opzichte van een advocaat inschakelen bij een conflict. Wij hebben de belangrijkste voordelen van mediation voor u op een rij gezet:
  • Geschikt voor alle soorten conflicten;
  • Meestal sneller en goedkoper dan procederen;
  • Minder ingrijpend dan naar de rechter stappen;
  • Bevordert en verbetert allereerst de onderlinge relatie en communicatie;
  • U lost zelf het conflict op;
  • Beide partijen zullen zich kunnen vinden in de uitkomst;
  • Binnen het proces staan respect voor elkaar en open communicatie centraal;
  • Deskundige gesprekbegeleiding;
  • Ruimte voor creatieve oplossingen.
-----

Nadelen van Mediation

Ondanks de vele voordelen die mediation kent, zijn er ook nadelen. Zo is mediation gebaseerd op vrijwilligheid. Om mediation in te kunnen zetten bij uw conflict moeten alle partijen hier vrijwillig mee instemmen, anders werkt het niet. Evenals bij rechtspraak kost mediation ook geld (en tijd). Als achteraf blijkt dat toch niet alle partijen zich werkelijk voldoende willen inspannen om tot een oplossing te komen, dan is de mediation geld- en tijdverspilling. Een serieuze en actieve inbreng is een vereiste voor geslaagde mediation en als dat er niet inzit, is mediation geen optie. Daarnaast kan een mediator nooit een beslissing afdwingen en zal dit ook niet proberen. U moet zelf de knoop doorhakken en dat kan voor sommigen lastiger zijn dan een einduitspraak van de rechter. Tot slot dient u zich bij mediation ook in te leven in het standpunt van de andere partij, waardoor u zich niet enkel kunt focussen op uw eigen belangen en argumenten. Dit kan als vervelend ervaren worden. Het is dus belangrijk om, naast goed naar de ander te luisteren, ook te kunnen gunnen en los te kunnen laten. -----

Hoe werkt Mediation?

Mediation werkt op basis van vrijwilligheid en vertrouwelijkheid. Hierbij probeert u dus samen met de andere partij tot een oplossing te komen. Mediation bestaat uit gesprekken tussen u, de ander en de mediator van HG-nus Mediation, als onafhankelijke bemiddelaar. U zit samen aan tafel. De mediator is de gespreksleider en begeleidt het proces. Dit proces start met het ondertekenen van een overeenkomst, de mediationovereenkomst. Daarin staan de spelregels van mediation en waarover het conflict gaat. Het is niet gebruikelijk dat advocaten deelnemen aan de gesprekken, maar verboden is het niet. Als de andere partij ermee instemt, mag u een advocaat meenemen. Omgekeerd geldt hetzelfde, de andere partij mag ook een advocaat meenemen als u daarmee instemt. Bedenk daarbij wel dat het bij mediation niet draait om het juridische 'gelijk' maar om een voor iedereen aanvaardbare oplossing. Bij het eerste mediationgesprek vertellen de partijen hun kant van het conflict aan de mediatorom allereerst duidelijkheid te scheppen. De mediator bewaakt de structuur tijdens het gesprek en begeleidt het proces. Aan het eind van iedere bijeenkomst vat de mediator de voortgang samen. Als de kern van het probleem boven water is, kan het onderhandelen beginnen. In de onderhandelingsfase gaan betrokkenen onder leiding van de mediator constructief aan oplossingen werken. Aan het einde van de succesvolle mediation worden de gemaakte afspraken en de oplossing voor het probleem vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. U ondertekent deze overeenkomst allebei. Hiermee verklaart u dat u zich houdt aan de afspraken. Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond. -----

Wat kost een Mediator?

Het gemiddelde tarief van een mediator is € 150,- exclusief BTW. Het uurtarief bij HG-nus Mediation zit daaronder. De partijen die een mediator inschakelen betalen die kosten gezamenlijk. Doorgaans worden deze kosten gelijk verdeeld, maar de partijen kunnen onderling natuurlijk tot een andere oplossing komen. Gemiddeld duurt mediation tussen de 2 en 6 gesprekken van 2 uur, afhankelijk van het type conflict. Voor het mediationtraject begint, maakt u afspraken over de kosten en de verdeling daarvan. Ook wanneer mediation mislukt, moeten de gemaakte kosten aan de mediator worden betaald. Let wel: in de praktijk is het al gauw goedkoper een conflict via mediation op te lossen dan via de advocaat of rechter.

Te duur? Bijdrage in de kosten voor mediation mogelijk

Als u beneden een bepaalde inkomensgrens valt, komt u in aanmerking voor een bijdrage in de kosten voor mediation. Uw mediator bij HG-nus Mediation kan een aanvraag hiervoor doen bij de Raad voor Rechtsbijstand (dit heet: een toevoeging aanvragen). De Raad kent alleen een bijdrage toe, als het om een serieus conflict gaat. -----

De voorwaarden voor Mediation

Mediation is werken aan úw oplossing. De twee belangrijkste uitgangspunten van mediation zijn vrijwilligheid en vertrouwelijkheid. Dit zijn twee voorwaarden voor mediation die zelfs vastliggen in het MfN Mediationreglement. Verder zijn onderstaande voorwaarden van toepassing voor mediation:
  • Tijdens het mediationproces geldt een staakt-het-vuren voor andere acties en eventuele lopende procedures;
  • Vanuit een positieve benadering zetten beide partijen zich in om aan een oplossing te werken;
  • Wie spreekt namens een organisatie heeft voldoende mandaat om bindende afspraken te kunnen maken;
  • Alles wat we bespreken tijdens de mediation blijft vertrouwelijk, tenzij anders afgesproken onderling;
  • De afspraken die we maken zijn pas bindend als die in een schriftelijke overeenkomst aan het einde van de mediation zijn vastgelegd.
Mediation is echt een vorm van conflictoplossing waar u vrijwillig aan mee moet werken, niemand kan worden verplicht om aan een mediation mee te doen. Dankzij deze voorwaarde kunt u erop rekenen dat de partijen serieus willen proberen onderling een oplossing te vinden voor het probleem. -----

Wat doet een Mediator bij Scheiding?

Bij een scheiding zorgt de mediator ervoor dat u op een respectvolle manier uit elkaar kunt gaan en daarbij goede afspraken op papier krijgt. Iedere scheiding is maatwerk en iedereen heeft op een ander niveau behoefte aan begeleiding. De scheidingsmediator van HG-nus Mediation houdt een kennismakingsgesprek met u, waarna in totaal zo’n drie tot zes mediationgesprekken van maximaal 2 uur zullen volgen. In een afsluitend gesprek worden vervolgens alle opgestelde documenten ondertekend. Zaken die een mediator met u doorneemt of die de mediator voor u regelt wanneer u gaat scheiden, zijn de berekeningen van kinder- en partneralimentatie, het opstellen van het ouderschapsplan, scheidingsconvenant en de voorbereidingen voor het gemeenschappelijk verzoekschrift tot echtscheiding door de advocaat, het indienen van het verzoekschrift bij de Rechtbank door de advocaat en het inschrijven van de echtscheiding in het huwelijksgoederenregister van de Burgerlijke Stand door tussenkomst van de advocaat. Daarnaast kan er voor kinderen vanaf 12 jaar een oproep van de rechter komen om gehoord te worden. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen. -----

Wat doet een Mediator bij Arbeidsconflicten?

Wanneer u te maken heeft met een conflict met uw werkgever, werknemer of een collega medewerker, kan een mediator goed helpen uw arbeidsconflict op te lossen. De mediator zorgt ervoor dat u weer open met elkaar gaat communiceren om de arbeidsrelatie te herstellen. Het komt veel voor dat de beëindiging van het dienstverband de gekozen oplossing is. Als u dit eigenlijk niet wilt, kan mediation in ieder geval zorgen voor een verbetering van de onderlinge communicatie en daarmee wellicht voor het behoud van de samenwerking. Voorbeelden van arbeidsmediation zijn: maatwerk in re-integratie, groepsmediation en een verziekte werkhouding. -----

Wat doet een Mediator bij Zakelijke Conflicten?

Als er sprake is van een zakelijk conflict, dan kan een mediator hulp bieden bij het oplossen van dit zakelijk geschil. Bij een zakelijk geschil is er vaak sprake van strijdige belangen en dit kan, intern of extern, problemen veroorzaken. Het beslechten van een zakelijk conflict betekent vaak een breuk met uw klant, leverancier of partner. Probeer te allen tijde te voorkomen dat u het conflict te lang laat duren en de problemen voor u uitschuift. Het proces met advocaten of incassobureaus dat daarna kan volgen maakt het conflict vaak enkel explosiever. Mediation kan helpen om (vroegtijdig) het conflict te sussen en om duidelijke afspraken te kunnen maken waar beide partijen achterstaan. Met ondersteuning van HG-nus Mediation kan een zakelijk conflict vaak beter, sneller en met een goedkoper resultaat worden opgelost dan met andere pogingen. Voorbeelden van zakelijke conflicten zijn: aandeelhoudersconflicten, de splitsing van een maatschappij, bedrijfsovername, een internationaal conflict en een langlopend huurgeschil. -----

Wanneer is mediation mogelijk?

Bij mediation komt u samen met de wederpartij tot een oplossing. Het gaat er daarbij minder om wie er juridisch 'gelijk' heeft, maar om een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. Zolang er van beide kanten bereidheid bestaat om naar een oplossing te zoeken, heeft mediation kans van slagen. -----

Wat als het niet lukt tot een oplossing te komen?

Lukt het helemaal niet om er via mediation uit te komen, dan kan de zaak altijd nog worden voorgelegd aan de rechter. Het kan natuurlijk ook zijn dat de kwestie voor een deel via mediation wordt opgelost, maar op een of meer onderdelen een beslissing van de rechter nodig is. Bijvoorbeeld over de verdeling van uw bezittingen, terwijl u binnen de mediation wel tot afspraken over de kinderen bent gekomen. De gesprekken die tijdens de mediation zijn gevoerd blijven bij de juridische procedure buiten beschouwing, om u en de ander de ruimte te geven vrijuit te praten en open met elkaar te onderhandelen. Tijdens het laatste gesprek wordt afgesproken welke informatie en stukken mogen worden ingebracht bij de juridische procedure. -----

Kwaliteit van de mediator

Alle bij de Raad voor Rechtsbijstand ingeschreven mediators staan ingeschreven in het kwaliteitsregister van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). Zo ook uw mediator bij HG-nus Mediation. Daarnaast is hij, naast bedrijfskundige, ook zeer ervaren en succesvol. Heeft u een klacht over een mediator die betrekking heeft op de mediation, dan kunt u zich richten tot de MfN.
image
(echt)Scheiding?
Gaat u scheiden of overweegt u om te gaan scheiden? Echtscheiding is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een leven. Het kost je veel energie om de scheiding in je leven in te passen en te wennen aan je nieuwe situatie. Er zijn praktische problemen die moeten worden opgelost en juridisch moet de echtscheiding goed geregeld worden.
Tegelijk moet je misschien je kinderen opvangen, je woonsituatie regelen en afspraken maken, bijvoorbeeld over alimentatie en wat er met het huis en de spullen moet gebeuren. HG-nus Mediation helpt u graag zo goed mogelijk door deze moeilijke periode heen te komen.